Richfarmersonroute.reismee.nl

Auto gekocht en Joeri aan het werk

Als eerste, verontschuldiging voor het 5 x ontvangen van ons vorige verslag. Alle begin is “moeilijk”, zo ook het versturen van een reisverslag. Je krijgt namelijk geen melding dat het “verstuurd” is dus bleef ik “knopje drukken” (wetend dat de internetverbinding steeds uitviel……….).

Inmiddels is het hier woensdagochtend en eerste werkdag van Joeries internship. Dat betekent dat hij vanmorgen zijn kamer heeft betrokken en daarna naar zijn werk is gegaan. Vanavond treffen wij elkaar nog en dan begint onze vakantie "echt“. We vertrekken voor 15 dagen naar de eilanden in de Pacific Ocean die liggen tussen Australië en Mexico, genaamd Hawaii. Wij zullen de 3 grootste/bekendste bezoeken en verblijven er steeds 5 nachten. Van het ene naar het andere eiland verplaatsen wij ons per vliegtuig. Tijdens onze 7-weekse reis stappen wij 8 keer in/uit het vliegtuig, rijden wij duizenden miles by car en doen we de 16-daagse trans-Atlantische oversteek van USA naar Europa per cruiseboot. .

Waar zijn we de afgelopen dagen zoal mee bezig geweest?!

Heerlijk gegeten bij een plaatselijke BBQ-restaurant waar de rookoven buiten op de straat staat en het vlees - pouled pork - gewoon 10 uur staat te roken. Maandagmiddag driehonderd miles naar het Noorden gereden (Sacramento) en in Auburn (ooit goldrush) overnacht. Prachtige omgeving, soort Bloemendaal in Oostenrijk (bossen, heuvels/bergen, vrijstaande huizen). Daar stond dé auto stond welke we voor Joeri hebben aangeschaft. Je hebt namelijk de keuze uit wel/geen auto. Geen auto in USA betekent dat je je niet kunt verplaatsen (klinkt gek maar is echt waar). Dus werd het “wel” een auto. Dan de keuze tussen huren/kopen. Denk je aan huren want dan ben je er vanaf als je weer weggaat. Als je dan gaat rekenen wat het kost - je krijgt een penalty van 25 dollar sowieso als je < 25 jaar bent - dan blijft over; een auto kopen. Maar waar begin je als buitenlander?!?!? Aangezien onze “lijfspreuk is” kennissen zijn belangrijker dan kennis”, contact gezocht met de broer van vrienden van ons. Deze - inmiddels retired man, ooit Nederlander , autogek/kenner en al 30 jaar wonend in Californië/Auburn - heeft via craiglist.com (= de Amerikaanse marktplaats) ons geholpen met het kopen van een auto. Het is een Cadillac geworden van een metertje of 6, 7 waar Joeri net in past. We duimen dat ie het goed doet de komende 6 maanden, geen schade krijgt en dat Joeri er “weer van af komt” voor hij vertrekt.

Vanavond pikken we Joeri nog even op om samen te gaan eten, morgenochtend vertrekken Eric en ik naar Big Island, daarna Maui en als laatste eiland O’ahu en komen we op 27 maart weer terug op het vaste land van USA (Hayward).

Liefs, Joyce

Eerste dag in Californië

Hallootjes,

Na een reis van 19 uur, gisteren aangekomen in San Francisco. Goede vluchten met KLM/Delta en een overstap van bijna 5 uur in Detroit. Maar we waren blij dat we konden vertrekken. Het was nog best spannend de afgelopen week want hoewel het visum “goedgekeurd” was en Joeri vorige week maandag het gesprek op het Amerikaanse Consulaat heeft gehad, was het wachten dan nog wel op zijn paspoort en hét visum. Jawel! Vrijdagmiddag om 14.30 uur (dus zo’n 17 uur voor vertrek….) werd het thuisbezorgd. Zaterdag zijn we opgestaan om 04.30 uur en ’s avonds om 20.00 uur (9 uur tijdsverschil dus voor ons gevoel was het 4 uur de volgende nacht…) in ons hotel in Hayward aangekomen. In Hayward waren we in oktober jl. en heeft Joeri daar “live” zijn stage gesprek gehad. Lange reis maar wel zonder vertraging dus we mogen niet klagen! Slapen in het vliegtuig lukte ons niet zo.

Vandaag, zondag, afspraak bij een kamer in Union City. Prettige ontvangst door de eigenaar, een Indiër van ca. 1,60 cm die daar 2 kamers verhuurt. De andere kamer wordt door een jonge Indiër - heel aardig, ong. 1,50 cm tall en werknemer bij ICT-bedrijfje - gehuurd. Een groot huis, 3 badkamers, 2 haarden, 2 huiskamers, grote keuken, rondom een tuin en gelegen in een “goede wijk” met alleen maar vrijstaande woningen (en auto’s voor de deur). Morgen gaan we nog ergens anders kijken en dan kan Joeri “op zichzelf!” voor het komende half jaar.

Het weer - in tegenstelling tot Austin en Nederland - is hier heerlijk zacht en zonnig. Zo’n 17 graden in de schaduw en in het zonnetje al snel zo’n 22 graden. Beetje geshopt, Wallmart en one-dollar-shop (we konden de speelkaarten niet vinden dus het zoveelste pakje speelkaarten aangeschaft). Lekker 12”(footlong) flat bread bij de Subway gehaald (Joeri één en Eric en ik samen één) en op een bankje in het zonnetje kijkend over The bay van San Francisco opgepeuzeld. Er vliegen hier allerlei vliegtuigen groot en klein over want het vliegveld van San Francisco, Portland en California Airways liggen aan deze bay. De mannen dus helemaal in hun sas en de vliegtuigtermen vliegen dan tussen het broodje eten hin und her.

Joeri heeft al een paar keer gezegd “ik ga hier nooit meer weg…….” . We gaan het beleven.

Nu chillen op de kamer, verder acclimatiseren en de reis verder uitzetten (we moeten nog heel wat hotels vastleggen voor de rest van de reis). Vanavond staat eten bij Olive Garden op het programma (ofwel Italiaans maar géén pizza). Morgen vertrekken we voor 1 nacht naar Auburn (richting Sacramento) waar we naar een auto gaan kijken (eigenlijk hebben de Cadillac al gekocht maar dat leg ik later wel uit).

Groetjessssssss,

Joyce

Yes! We are going to San Francisco........

Hallootjes,

Hier het eerste berichtje over onze reis naar USA because 'Joeri – and we - will go to the USA'.

Na een voorbereidingstijd van zo'n kleine 2 jaar is het bijna zo ver. Vanaf najaar 2013 eerst geprobeerd om in Australië, Nieuw Zeeland of Curaçao een stageadres te vinden op een luchthaven is het nu gelukt. Joeri gaat 20 weken werken bij California Airways in Hayward (vlak bij San Francisco). Hij heeft hier in oktober vorig jaar zelf een gesprek gehad met de eigenaar.

Wil je een kijkje nemen op de website: http://www.california-airways.com/AeroCamp.html

De afgelopen weken waren nog wel erg spannend, omdat in eerste instantie het visum voor de 20 weekse stage was afgewezen. Eindelijk vandaag een afspraak mogen maken op het Amerikaanse consulaat en het sein 'go' gekregen. Nu nog wachten (max. 3 werkdagen na vandaag) op zijn paspoort dus als je meetelt betekent dit dat we vanaf vrijdag kunnen vliegen......

Voor de zekerheid zijn we van de zaterdag uit gegaan dus direct onze tickets vastgezet voor vertrek 7 maart.Eric en ik komen met de cruiseboot vanaf Florida naar Barcelonaterug op 26 april en Joeri per vliegtuig op 12 augustus.

Inmiddels aan ons actielijstje begonnen, sportschool opgezegd, auto uit wegenbelasting en verzekering, belasting ingevuld, tandartscontrole, nee-nee-sticker op de brievenbus, hond ingeënt, buren ingelicht, hond uitbesteed, vriezer leeg etc. etc. Eric is al sinds vorige week woensdag vrij, Joeri werkt deze week nog wat bij NYPizza en ik werk morgen nog een dagje vanuit huis.

Het plan is dat Eric en ik een aantal dagen in Hayward blijven en Joeri op weg helpen met de huisvesting en een auto. Wij verwachten volgende week donderdag verder te gaan en wel naar Hawaii (vliegen vanaf San Francisco) en daar gaan eilandhoppen. Hoe lang we daar blijven weten we nu nog niet. Verdere plannen maken we gaandeweg.

Iedereen alvast bedankt voor het lezen.

Reis je mee, laat af en toe dan een berichtje achter op deze site.